Van spelmaker tot libero

Beste vrienden en vriendinnen,  

Verandering van de opstelling

In vorige blogs heb ik al regelmatig geschreven over de overeenkomsten tussen business en school of tussen business en voetbal. Vandaag is het weer zover.

Ik sta intussen meer dan 5 jaar aan het hoofd van Microsoft in België en Luxembourg, gestart met iets meer dan 100 mensen in 2001 en vandaag bijna 300 medewerkers, van een zakencijfer van minder dan 150 miljoen $ tot iets meer dan 300 miljoen $ vandaag. En over de winstgroei heb ik nooit publieke statements willen maken. Kortom, binnen het Belgische Microsoft filiaal zit een team dat veel beter gepresteerd heeft dan de Belgische voetbalploeg de voorbije jaren. Daarnaast waren we tweemaal laureaat van de wedstrijd Best Employer waarvan ondergetekende de derde deelname stopte uit schrik dat men ons ook daar zou beschuldigen van competitievervalsing of dominantie.

Vandaag echter heb ik –in onderling overleg met de trainer en de voorzitter (zoals dat gaat in voetbal)- mijn functie als spelmaker van Microsoft BeLux neergelegd want het wordt tijd voor nieuwe en andere dingen.

In het amateurvoetbal wordt een spelmaker soms doorgeschoven naar de functie van libero omdat spelinzicht wel maar snelheid in die positie minder belangrijk zijn. Maar in professionele clubs –en strak gerunde verlies/winst ondernemingen- wordt dit compromis nooit gesloten. Men wil de beste op elke plaats en dat is maar goed ook. En zo ben ik nu welbewust van spelmaker bij Microsoft een libero geworden op de Belgische markt.

“Wat ga je doen ?”, vroegen de meeste mensen vandaag. Wel, dat is niet de juiste vraag. Laat me eerst vertellen wat ik NIET ga doen : 

  • Ik ga eerst en vooral geen sabbatical nemen want tijd om na te denken heb ik niet nodig. De voorbije 6 maanden –getuige daarvan is mijn blog- heb ik al dagelijks minstens een halfuur nagedacht over de zin en onzin van het (zaken)leven. Een sabbatical heb ik dus al achter de rug.
  • Ik ga ook niet opnieuw het Belgische filiaal leiden van een IT multinational want na 20 jaar (lees 80 kwartalen) stel ik vast dat die rol definitief geëvolueerd is zoals The Economist het reeds stelde in het artikel van 11 mei 2002 : “Country Managers: From Baron To Hotelier”.

Wat gaan we dan wel doen ? Daarvan zal ik mijn lezers met alle plezier via deze blog op de hoogte houden want dagelijks bloggen staat zeker op het programma.

Op deze laatste werkdag had ik graag alle Belgische Microsoft medewerkers bedankt voor het harde werk van de voorbije jaren. Zonder hen was ik er nooit in geslaagd het bedrijf een professioneel gezicht te geven in België en zonder hen hadden we klanten, partners en alle anderen niet kunnen overtuigen van al de mogelijkheden die software nog kan bieden om zowel privé als professioneel al onze mogelijkheden te realiseren.

Mijn laatste officiële Microsoft daad was de aanwezigheid vanavond bij de opening van de nieuwe Option gebouwen in Leuven. Option bestaat intussen 20 jaar, was Onderneming van het Jaar 2005 en CEO Jan Callewaert zelfs Manager van hetzelfde Jaar. Tot op heden heeft niemand in België deze dubbel gerealiseerd maar Jan, de entrepreneur die jaren geleden zwarte sneeuw zag, realiseerde het als eerste. Bij deze mijn felicitaties aan Jan en zijn team; ik volg vanaf nu met spanning de race tussen het Option en het Microsoft aandeel. Ik hoop dat de Belgen winnen want op onze nationale ploeg moeten we niet meer rekenen … 

Tot morgen !

Bruno Segerssegers_bruno@hotmail.com
Ergens op een terrasje in Antwerpen
8 september 2006 21:30

PS Wees gerust, Bruno, the Blogger from Brussels in Belgium is Back in Blogosphere

Plaats een reactie